Η "Αγία Γραφή" είναι γεμάτη από αναφορές στο Πνεύμα του Κυρίου, δηλαδή στο Θεό τον ίδιο, στο πνεύμα του ανθρώπου, και σε διάφορα άλλα πνεύματα. Στις δύο πρώτες αναρτήσεις του ιστολογίου τούτου (εδώ κι εδώ) έχω παραθέσει εδάφια που αναφέρονται στο Πνεύμα του Θεού ή το Άγιο Πνεύμα, και στο πνεύμα του ανθρώπου. Στις επόμενες αναρτήσεις θα εξετάσουμε τα άλλα πνεύματα. Ποια είναι; Πώς προέκυψαν; Τι ρόλο παίζουν;
Στη Βίβλο η λέξη πνεύμα αναφέρεται κατ’ αρχήν στην ψυχή του νεκρού, η οποία, κάτω από ορισμένες συνθήκες, προσελκύεται στο γήινο πεδίο και μπορεί να "επικοινωνήσει" με τους ζωντανούς, αν και αυτό είναι επιζήμιο.
Σε μια δεύτερη κατηγορία πνευμάτων εμπίπτουν οντότητες-ενέργειες, καλές ή κακές, οι οποίες, σύμφωνα με ιστορίες της Βίβλου, εκπορεύονται από προφήτες για συγκεκριμένη αποστολή (τιμωρία ή ευλογία) ανάμεσα στους ανθρώπους.
Σαν μια τρίτη κατηγορία στη Βίβλο συναντάμε τα πνεύματα των εθνών.
Τέλος, σαν τέταρτη κατηγορία διακρίνουμε στη Βίβλο πνεύματα τα οποία φαίνεται να σχηματίζονται από την κρυσταλλοποίηση αρνητικών ή θετικών συναισθημάτων, σκέψεων ή λόγων των ανθρώπων, αρετής ή κακίας.
Και οι τέσσαρις αυτές κατηγορίες πνευμάτων συναντώνται στη Βίβλο, παρόλο που οι διαφορές μεταξύ τους δεν είναι πάντα ευδιάκριτες.
Ειδικά η δεύτερη και η τέταρτη κατηγορία φαίνεται πως είναι πνεύματα που δημιουργούνται, συνειδητά ή ασυνείδητα, από τους ανθρώπους.
Σχετικά με τους αγγέλους, η Βίβλος τους διαχωρίζει από τα υπόλοιπα πνεύματα, και γι’ αυτό θ’ αναφερθώ σ’ αυτούς σε ιδιαίτερη ανάρτηση. Σε άλλη, επίσης, ανάρτηση θ’ αναφερθώ στα δαιμόνια. Και πάλι, κάποια απ’ αυτά τα δαιμόνια μπορεί να δημιουργούνται από τους ανθρώπους και εμπίπτουν στην προαναφερθείσα τέταρτη κατηγορία.
Σε κάθε περίπτωση, ο αόρατος κόσμος φαίνεται πως είναι γεμάτος από κατοίκους περίεργους και παράξενους σ’ εμάς, κάποιοι από τους οποίους είναι φιλικοί στους ανθρώπους, και κάποιοι πολύ εχθρικοί και επικίνδυνοι. Για τα όντα αυτά, ακόμη και οι συγγραφείς της Βίβλου φαίνεται πως δεν τα γνωρίζουν όλα.
Πρέπει να τονίσω ότι η διάκριση των πνευμάτων δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, αφού ακόμη και η Βίβλος δεν είναι απολύτως σαφής. Έτσι, λοιπόν, στις επόμενες αναρτήσεις θα προχωρήσω με πολλή προσοχή, και καλώ τον αναγνώστη να κάνει το ίδιο. Καμία από τις σκέψεις μου πάνω στο θέμα αυτό (ή σε οποιοδήποτε άλλο) δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως δόγμα. Στην αναζήτηση της αλήθειας, ύψιστη ατομική ευθύνη του ερευνητή είναι να εκζητεί συνεχώς, χωρίς φόβο και προκαταλήψεις, προσωπική αποκάλυψη από το Θεό μέσω της μελέτης, της προσευχής και του διαλογισμού.
Στη Βίβλο η λέξη πνεύμα αναφέρεται κατ’ αρχήν στην ψυχή του νεκρού, η οποία, κάτω από ορισμένες συνθήκες, προσελκύεται στο γήινο πεδίο και μπορεί να "επικοινωνήσει" με τους ζωντανούς, αν και αυτό είναι επιζήμιο.
Σε μια δεύτερη κατηγορία πνευμάτων εμπίπτουν οντότητες-ενέργειες, καλές ή κακές, οι οποίες, σύμφωνα με ιστορίες της Βίβλου, εκπορεύονται από προφήτες για συγκεκριμένη αποστολή (τιμωρία ή ευλογία) ανάμεσα στους ανθρώπους.
Σαν μια τρίτη κατηγορία στη Βίβλο συναντάμε τα πνεύματα των εθνών.
Τέλος, σαν τέταρτη κατηγορία διακρίνουμε στη Βίβλο πνεύματα τα οποία φαίνεται να σχηματίζονται από την κρυσταλλοποίηση αρνητικών ή θετικών συναισθημάτων, σκέψεων ή λόγων των ανθρώπων, αρετής ή κακίας.
Και οι τέσσαρις αυτές κατηγορίες πνευμάτων συναντώνται στη Βίβλο, παρόλο που οι διαφορές μεταξύ τους δεν είναι πάντα ευδιάκριτες.
Ειδικά η δεύτερη και η τέταρτη κατηγορία φαίνεται πως είναι πνεύματα που δημιουργούνται, συνειδητά ή ασυνείδητα, από τους ανθρώπους.
Σχετικά με τους αγγέλους, η Βίβλος τους διαχωρίζει από τα υπόλοιπα πνεύματα, και γι’ αυτό θ’ αναφερθώ σ’ αυτούς σε ιδιαίτερη ανάρτηση. Σε άλλη, επίσης, ανάρτηση θ’ αναφερθώ στα δαιμόνια. Και πάλι, κάποια απ’ αυτά τα δαιμόνια μπορεί να δημιουργούνται από τους ανθρώπους και εμπίπτουν στην προαναφερθείσα τέταρτη κατηγορία.
Σε κάθε περίπτωση, ο αόρατος κόσμος φαίνεται πως είναι γεμάτος από κατοίκους περίεργους και παράξενους σ’ εμάς, κάποιοι από τους οποίους είναι φιλικοί στους ανθρώπους, και κάποιοι πολύ εχθρικοί και επικίνδυνοι. Για τα όντα αυτά, ακόμη και οι συγγραφείς της Βίβλου φαίνεται πως δεν τα γνωρίζουν όλα.
Πρέπει να τονίσω ότι η διάκριση των πνευμάτων δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, αφού ακόμη και η Βίβλος δεν είναι απολύτως σαφής. Έτσι, λοιπόν, στις επόμενες αναρτήσεις θα προχωρήσω με πολλή προσοχή, και καλώ τον αναγνώστη να κάνει το ίδιο. Καμία από τις σκέψεις μου πάνω στο θέμα αυτό (ή σε οποιοδήποτε άλλο) δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως δόγμα. Στην αναζήτηση της αλήθειας, ύψιστη ατομική ευθύνη του ερευνητή είναι να εκζητεί συνεχώς, χωρίς φόβο και προκαταλήψεις, προσωπική αποκάλυψη από το Θεό μέσω της μελέτης, της προσευχής και του διαλογισμού.